Otázka vo fľaši

„Pi zodpovedne a najlepšie spomienky si uchováš nielen v mobile“...Miro Slovák

KOFT | 6.11.2017 | Blog

Radí manager v KOFT-e Miroslav Slovák. Zvučné mená alkoholických nápojov ako Jack Daniel's či Finlandia netreba nijak zvlášť predstavovať. Rozhodne by ste sa však mali zoznámiť s človekom, ktorý stojí za budovaním týchto značiek u nás na Slovensku. Miroslav Slovák je Brand Manager pre svetové značky Jack Daniel's, Finlandia Vodka, Chambord a Woodford Reserve. Nepredávajú sa sami, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať... Viac o vzťahu k jeho značkám a o práci samotnej vám už prezradí sám.

Ľudia si myslia, že brand manažér značiek ako Jack Daniel's či Finlandia len chodí na párty a s úsmevom pri tom popíja svojich úspešných tekutých zverencov. Aj keď je pravda, že tieto značky majú na trhu stabilnú pozíciu, práca s nimi je o to náročnejšia.

Keď sme sa Mira Slováka opýtali, ktorú značku alkoholu má najradšej, bez váhania odpovedal Jack Daniel's...,,Preto všetko, čo Jack znamená pre ľudí na celom svete. Je to značka, ktorú nosia na tričku rockové hviezdy bez ohľadu na honorár. Whiskey, z ktorej sa napije filmová hviezda v oscarovom filme bez toho, aby značka platila product placement. Je to Jack, z ktorého sa ľudia tešia na Slovensku.” Pri tom spomína, ako sa s ním chceli odfotiť na párty so slovami: “My chceme fotku s branďákom, ktorý sa stará o to, že tu máme Jacka!” Jack Daniel's je značka, ktorá v ľuďoch vyvoláva emócie, majú k nemu citovú väzbu a sú hrdí, že pijú práve Jacka. Je radosť predávať niečo také. A ako je to so spomínanou párty? ,, je až odmenou za úsilie, ktoré bolo predtým vynaložené. Moja práca sú najmä hodiny za počítačom pri tvorbe prezentácií, reporting, porady a rôzne idea meetingy.”

Sám o sebe tvrdí, že doobeda je najviac kreatívny. Snaží sa svoj čas využiť efektívne a preto, ak pracuje na dôležitej úlohe, ignoruje okolitý svet a nedvíha telefóny. Keď sme sa však spýtali jeho kolegov, názory sa rozchádzali: ,,Miro je typ človeka, ktorých nie je veľa. Aj keď toho má veľa, vie pomôcť, poradiť, správne usmerniť. Je prudko kreatívny a nikdy sa s ním nenudíte. Zároveň má však jasné predstavy, ktorých sa pri práci drží. Značky ťahá a vyzdvihuje už niekoľko rokov a je to vidieť.” U brand manažéra je dôležitá schopnosť komunikovať s ľuďmi a osobné čaro, ktoré Mirovi rozhodne nechýba.

Prezradil, že inšpiráciu a motiváciu hľadá v knihách, z ktorých nám zopár odporučil: ,,Veľmi mi pomohli knihy ako "Minútový manažér" od autorov Kenneth Blanchard a Spencer Johnson. Ďalší skvelý titul o tom, ako efektívne bojovať s nedostatkom času a venovať sa prioritám, je "Najprv zjedzte žabu" od Bryana Tracyho. Pre manažéra je dôležitá flexibilita, s ktorou mi poradil Spencer Johnson v knihe "Kam sa podel môj syr?" Aj jedna malá zmena v pracovných návykoch môže mať do budúcna veľmi pozitívny efekt.” Aj z jeho knižných inšpirácií môžete vidieť, že Miro je naozaj veľmi veselým a zaujímavým človekom. :-)

Miro je vždy pripravený. ,,V nových výzvach, ktoré mi práca prináša, sa skrýva energia a tá ma poháňa vpred,” skromne dodáva. Musí byť trpezlivý a precízny, čo sú vlastnosti, na ktorých je stále čo zlepšovať. Komunikačné vlastnosti a time management hádam ani netreba menovať. Jednou z najdôležitejších vlastností však zostáva - mať rád ľudí. ,,Je to práca o ľuďoch a pre ľudí. Predávame emócie ukryté vo fľaši.” Zaujímalo nás, akých zaujímavých ľudí a miesta mal počas pôsobenia v našej firme možnosť spoznať. ,,Bol som vo Fínsku za polárnym kruhom a chytal ryby v zamrznutom jazere pri -25 stupňoch. Okrem toho som vďaka práci navštívil Portugalsko, USA, Maďarsko, Česko. A spoznal som nespočetne veľa zaujímavých osobností... Jeff Arnett - 7.master distiller na Jack Daniel's whiskey, Pekka Pellinen - Finlandia master bartender a Markku Raittinen - Finlandia master taster. Stretol som sa s pra pra neterou Jacka Daniela. No výnimočnými osobnosťami sú pre mňa najmä kolegovia z marketingu.” Musíme priznať, že aj my v KOFT-e sme veľmi radi, že máme v tíme tak vtipného, uvoľneného a zároveň nesmierne svedomitého kolegu- kamaráta. Čo viac si želať?

Zatiaľ to podľa slov nášho “branďáka” znie ako práca snov… no každá profesia si vyžaduje aktivity, ktoré nám nie sú veľmi po chuti. ,,Čo na svojej práci neobľubujem je pravidelná administratíva, bez ktorej to ale nejde.” dodáva s odhodlaným úsmevom Miro, ktorý chcel byť pôvodne kníhkupec.

Budovanie brandu produktov je beh na dlhé trate. Spýtali sme sa, ako hodnotí svoju prácu za posledné obdobie. ,,Čím úspešnejší máme rok, tým náročnejšie bude prekonať ho v budúcnosti. Každá naša sezóna, aktivita, event, promo je úspešná, pretože sleduje cieľ, a tým je dlhodobé budovanie značiek na Slovensku. Za aktuálne úspechy považujem spustenie spolupráce s rádiom Expres a následné Finlandia Expres párty a pokračovanie v dlhodobej tradícii oslavy Jackových narodenín na Slovensku.”  

Čo sa týka alkoholických nápojov, veľkú úlohu hrajú trendy. Miro Slovák musí ísť s dobou, aby vedel odhadnúť chuť aj svojich najnáročnejších zákazníkov. Aktuálne sa hovorí o ginovom trende… ,, Pre zaujímavosť, pred dvoma rokmi nám kolegovia zo Španielska opisovali, že mladí ľudia u nich pijú v nočných kluboch gin a tonic. Trvá teda asi dva roky, kým sa trend zo zahraničia presunie k nám.” Niektorým však horká príchuť ginu nie je veľmi pochuti. ,,Samozrejme je tu dlhodobý trend whisky a rumu. Samotný trend sa líši vzhľadom na miesto, vek a podobne. Cieľom našich aktivít je naučiť spotrebiteľov aj mladých konzumentov – piť a vychutnávať si kvalitný alkohol. Rada nad zlato..."pi zodpovedne a najlepšie spomienky si uchováš nielen v mobile."

Stále väčším problémom na Slovensku je nekvalifikovaný personál v ON Trade podnikoch. Čoraz viac prevádzok sa zatvára z tohto dôvodu.  Nedostatkom trpí ako prevádzkovateľ, tak aj zákazník a v konečnom dôsledku my distribútori. Mira sme sa spýtali, aké by navrhoval riešenie: ,,Je dôležité zamerať sa na mladú generáciu a vychovávať nových barmanov a čašníkov, ktorí možno síce na čas ,,zmiznú,, preč zo Slovenska, no vrátia sa a rozbehnú vlastný podnik. A možno si aj spomenú, ktorá značka stála pri nich v ich začiatkoch.” Dúfame, že v budúcnosti tento trend nebude narastať, ale práve naopak.

Byť „branďákom“ v KOFT-e je práca na plný úväzok, ktorá sa občas pretiahne do noci. Naši manažéri môžu mať pocit profesionálnej deformácie. Z Mira sa stal nadmieru všímavý zákazník. ,,V obchode si všímam ceny, vystavenie, promo aktivity... skrátka všetko, čo si bežný spotrebiteľ ani neuvedomí. V bare je to rovnaké… Všímam si logá značiek, nápojový lístok, ceny… S priateľmi si zas robím prieskumy. Spýtam sa, čo pili zaujímavé, prečo…” O alkohole sa dá debatovať skutočne dlho, o profesii brand managera luxusných značiek ako Jack či Finlandia Vodka tobôž. Miro nám prezradil, ako sa k jeho pracovnej náplni stavajú jeho známi: ,,Samozrejme, moja práca ľudí zaujme...a hneď otvorí množstvo tém na diskusiu. Značky, ktoré mám na starosti, pozná každý. Občas dajú jemne najavo, že mi aj trochu závidia, hlavne kamaráti, keď vidia naše hostesky na eventoch.” :-)